دانشگاه جامع علمی کاربردی ۱۰ مرکز برتر دارد
دانشگاه جامع علمی کاربردی ۱۰ مرکز برتر دارد

معاون نظارت و سنجش دانشگاه جامع علمی کاربردی ، گفت: در ارزیابی و سطح‌بندی از مراکز علمی کاربردی در سطح کشور ۱۰ مرکز برتر به عنوان سطح دو برگزیده شدند. به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، محسن محمدزاده معاونت نظارت و سنجش دانشگاه جامع علمی کاربردی در نشست خبری که صبح امروز […]

معاون نظارت و سنجش دانشگاه جامع علمی کاربردی ، گفت: در ارزیابی و سطح‌بندی از مراکز علمی کاربردی در سطح کشور ۱۰ مرکز برتر به عنوان سطح دو برگزیده شدند.

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، محسن محمدزاده معاونت نظارت و سنجش دانشگاه جامع علمی کاربردی در نشست خبری که صبح امروز در ساختمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد، گفت: دانشگاه علمی کاربردی در اجرای طرح سطح‌بندی و ارزیابی مراکز علمی کاربردی خود در سطح کشور از نظر کیفی شاهد رشد و ارتقای سطح کیفی و علمی بود.

وی افزود: در ارزیابی و سطح‌بندی مراکز دانشگاهی از سال گذشته تا به امروز شاهد افزایش کیفی بسیاری از مراکز بوده‌ایم. به طوری که در سال ۹۷ ، ۲۰ مرکز ما در سطح دو قرار داشتند و ۴۳۴ مرکز دیگر در سطح ۳ بودند. در حالی که ۴۸ مرکز دیگر این دانشگاه در سطح ۴ قرار داشتند.

محمدزاده اضافه کرد: خوشبختانه در سال ۹۸، در سطح ‌بندی و ارزیابی که انجام داده‌ایم شرایط کیفی مراکز ما نسبت به سال گذشته افزایش رو به رشدی داشته است؛ به طوری که ۲۳۰ مرکز در سطح دو قرار گرفتند و ۲۴۸ مرکز در سطح ۳ بوده و درنهایت ۴۰ مرکز در سطح ۴ قرار دارد.

معاون نظارت و سنجش دانشگاه جامع علمی کاربردی تصریح کرد: مراکزی که در طی دو سال گذشته نتوانستند از سطح ۴ به سطح بالاتر ارتقا پیدا کنند به آنها مجوز پذیرش دانشجو داده نمی‌شود. این در حالی است که تعداد ۲۶ مرکز علمی کاربردی در سطح ۳۲ استان کشور شایسته تقدیر شدند به طوری که از هر ۲۰ مرکزی که در هر استان وجود دارد یک مرکز انتخاب شده است.

وی افزود: در بین مراکز علمی کاربردی ۴۸۳ مرکز مشارکت فعال و خوبی را طی ارزیابی که انجام دادیم داشته‌اند که درواقع می‌توان گفت ۹۳ درصد مراکز  علمی کاربردی ما نسبت به سال گذشته در مشارکت‌های علمی رشد داشته‌اند و ۳۵ مرکز دیگر نیز که شامل ۷ درصد از دانشگا‌های ما می‌شود از مشارکت کمتری برخوردار بوده است.

محمدزاده ادامه داد: در سطح‌بندی مراکز دانشگاه علمی و کاربردی سامانه‌های هر مرکز منبع اصلی ارزیابی دانشگاه است به طوری که ۵۱ درصد سطح‌بندی براساس اطلاعات سامانه‌ها و ۴۹ درصد دیگر از گزارشات مراکز  آموزشی انجام شده است. از طرفی باید بگویم ۷ درصد باقی مانده نیز به صورت تلفیقی و راستی‌آزمایی محاسبه شده است.

معاون نظارت و سنجش دانشگاه جامع علمی کاربردی با اشاره به ارزیابی دو ساله مراکز دانشگاهی علمی کاربردی گفت: در ارزیابی و سطح‌بندی که طی سال‌های ۹۷ و ۹۸ انجام شده است ۵۳۲ مرکز در سال ۹۷ مشارکت جدی در برنامه‌های  این دانشگاه داشته‌اند. اما متاسفانه در سطح‌بندی مراکز دانشگاهی مرکزی که دارای سطح یک باشد نداشته‌ایم. این در حالی است که امتیازات برای هر واحد دانشگاهی براساس نمره سطح در نظر گرفته شده بود.

محمدزاده  افزود: در سطح‌بندی دانشگاه‌های جامع علمی کاربردی برای دوره آموزشی ما ۷ نشان و ۱۷ نشانگر در نظر گرفته بودیم اما در امور مدرسان نیز این سطح‌بندی براساس ۴ ملاک و ۱۳ نشانگر انجام شده بود به طوری که به طور متوسط ۷ ملاک و ۳۶ نشانگر برای هر مرکز در نظر گرفته شده بود.

وی ادامه داد: در بخش امور مالی نیز برای سطح‌بندی ۴ ملاک و ۱۶ نشانگر، در بخش فعالیت‌های دانشگاهی نیز ۴ ملاک و ۸ نشانگر و درنهایت در بخش دانشجویان ۱۴ ملاک و ۳۲ نشانگر وجود داشت که به طور کلی ۱۷۹ نشانگر ارزیابی برای سطح‌بندی دانشگاه‌ها در نظر گرفته شده بود.

محمدزاده درباه ارزیابی دانشگاه علمی کاربردی خاطرنشان کرد: یکی از اهداف اصلی ما در این ارزیابی اشاعه فرهنگ و توجه به کیفیت آموزشی است که باعث می‌شود مراکز رقابتی سالم را در میان خود داشته باشند. این در حالی است که مدیریت مرکز دوره‌های آموزشی، مدرسان مرکز، فضا، بخش اداری و مالی، دانشجویان و دانش‌آموختگان، امکانات و تجهیزات و درنهایت فناوری از عوامل اصلی ارزیابی بوده است.

انتهای پیام/